| PKP Intercity, POLREGIO, Rozkład jazdy

To nie będzie łatwe doświadczenie dla pasażerów. Kolejarze wprowadzają nowy rozkład jazdy w niedzielę 11 czerwca. Na dwóch trasach, Poznań – Warszawa i Lublin – Warszawa, startują bardzo poważne prace modernizacyjne na torach. Pociągi pojadą objazdami, niektórych pasażerów czeka przesiadka do autobusów zastępczych,  a niektórzy spędzą więcej czasu w pociągu. Opisałem wszystkie najważniejsze zmiany i utrudnienia. Niespodzianka: na jednej trasie będzie również odczuwalne przyśpieszenie!

Objazdem do Lublina

To jest jedna z najważniejszych zmian w nowym rozkładzie jazdy. Rozpoczyna się modernizacja trasy Warszawa-Lublin. Linia zostanie zamknięta, a pociągi PKP Intercity pojadą objazdem po niezelektryfikowanej trasie przez Lubartów i Łuków. Czas przejazdu wydłuży się o około 40 minut, z dwóch godzin i dziesięciu minut do prawie trzech godzin. Trasa pociągu wydłuża się o blisko 50 km, do ponad 23o km.

Pociągi na nowej trasie będą przeciągane lokomotywami spalinowymi, które kolejarze będą wymieniali na elektryczne w Łukowie, co za każdym razem będzie zabierać dodatkowe kilkanaście minut. Od połączeń kolejowych do Warszawy zostaną odcięte Puławy i Dęblin. Z tych miast autobusy zastępcze PKP Intercity dowiozą pasażerów do Łukowa, gdzie czeka ich przesiadka do pociągów w kierunku Warszawy. Natomiast z Nałęczowa będą odjeżdżały autobusy do Lublina, skąd będą ruszać pociągi do stolicy. Na odcinku Garwolin-Dęblin zostanie wstrzymany ruch pociągów Kolei Mazowieckich i Przewozów Regionalnych, które zostaną zastąpione autobusami.

Remont trasy do Lublina ma potrwać do 2020 roku. Kolejarze obiecują, że podróż na trasie Warszawa – Lublin skróci się do 90 minut, a pociągi przyspieszą do 160 km/h.

Do Poznania przez Gniezno

Od niedzieli rozpoczyna się również modernizacja trasy Poznań-Warszawa. Wszystkie pociągi pojadą objazdem przez Gniezno i Inowrocław, omijając Konin i Koło. Trasa pociągu wydłuża się z 300 km do niemal 350 km, a czas przejazdu najszybszych pociągów wydłuży się nawet o godzinę, do trzech godzin i trzydziestu minut.

Zmniejszy się liczba połączeń między Warszawą i Poznaniem – z dotychczasowych 14 par pozostanie 12 (6 kategorii EIC, 5 TLK i jedno IC). Autobusy zastępcze PKP Intercity dla pasażerów jadących z Konina i Koła w kierunku Warszawy będą kursowały do Kutna, gdzie można będzie się przesiąść do pociągu do Warszawy.

Z Wrześni będzie można dostać się do Gniezna dzięki dwóm parom połączeń dziennie. W Gnieźnie można wsiąść do pociągu zarówno do Warszawy, jak i do Poznania. Raz dziennie będzie też kursował autobus na trasie Słupca-Konin, skąd można będzie wsiąść do dodatkowego pociągu TLK do Warszawy.

Nie zmieni się liczba pociągów z Warszawy przez Poznań do Berlina, choć pojadą one dłużej nawet o 60 minut.

Autobusy zastępcze z Dworca Letniego w Poznaniu

Pasażerowie będą mogli skorzystać również z około 90 autobusów zastępczych Kolei Wielkopolskich, które odjadą z placu w Poznaniu przed Dworcem letnim. Dworzec letni znajduje się około 300 metrów na północ od budynku głównego dworca Poznań Główny. Żeby do niego się dostać, trzeba iść ul. Dworcową od budynku dworca pod wiaduktem drogowym i tuż za nim, po lewej stronie, widać charakterystyczny pawilon.

Dworzec letni w Poznaniu. Stąd odjadą autobusy zastępcze do Wrześni i Konina. źródło: pl.wikipedia.org, aut: Mateusz Woźniak

Na trasie Poznań-Konin kursują dwa rodzaje autobusów Kolei Wielkopolskich: zatrzymujące się przy wszystkich dotychczasowych przystankach i stacjach z czasem przejazdu około 180 minut, oraz jadące autostradą prosto do Konina bez przystanków, z czasem przejazdu około 100 minut. Niestety czas podróży przedłuży się dość mocno w tym przypadku, bo jazda pociągiem z Konina do Poznania zajmowała około 88 minut.

Przystanki autobusów zastępczych Kolei Wielkopolskich

Autobusy Kolei Wielkopolskich w Koninie, Cieninie, Słupcy, Otocznej i Wrześni będą zatrzymywać się przed dworcami. W Kawnicy, Strzałkowie, Wólce-Stawie i Gutowie Wielkim staną przy drodze krajowej nr 92 Konin-Września. Natomiast w Golinie i Cieninie Kościelnym autobusy zastępcze mają przystanki w miejscowościach. Zasady kursowanie autobusów dobrze są opisane na stronie Kolei Wielkopolskich. Polecam – jest to przejrzyste i w miarę proste.

Korekta rozkładu – Przyspieszenie do Zakopanego

Oprócz nieco gorszych informacji o dłuższych podróżach, są i te dobre. Od niedzieli krócej pojadą pociągi do Zakopanego. Jeśli ktoś kiedykolwiek jechał z Krakowa pod Giewont pociągiem to wie, że pociąg zmienia na tej trasie kierunek jazdy aż trzy razy – w Krakowie Płaszowie, Suchej Beskidzkiej i w Chabówce. Przełączanie lokomotywy z jednego końca składu na drugi zajmuje po kilkanaście minut, czyli łącznie zajmuje to jakieś 45 minut. Kolejarze właśnie oddali do użytku tor w Suchej Beskidzkiej, który pozwala pociągom omijać tamtejszą stację i w efekcie zaoszczędzić kwadrans. To nie koniec inwestycji skracających podróż do Zakopanego. Podobny tor powstaje jeszcze w Krakowie i ma się pojawić na ostatniej stacji gdzie pociągi zmieniają kierunek, czyli w Chabówce.

Jak się przygotować do zmiany rozkładu jazdy PKP?

Jeśli często jeździsz na jakiejś trasie i po prostu pamiętasz o której godzinie odjeżdża Twój pociąg, to sprawdź godzinę jego odjazdu w rozkładzie jazdy. Mogła się ona przesunąć tylko o kilka minut, ale pewnie nie masz ochoty zobaczyć znikającego w oddali końca składu. Godziny odjazdów większości połączeń nie zmieniają się. Tylko na kilku trasach, tych które opisałem, będą duże zmiany. Ale przypomnę jeszcze raz – przed podróżą warto sprawdzić czy coś się nie zmieniło w rozkładzie jazdy PKP.