| Poradnik

Są w Polsce takie pociągi, że nawet nie zdążysz się w nich znudzić, bo już dojedziesz do celu. Ile czasu spędzisz w przedziale, gdy porzucisz auto ?


Przygotowałem ranking tras, w które warto pokonać koleją, ale i takich, na których pociąg nie dostarczy Ci zbyt wielu pozytywnych doznań. Sprawdziłem jak długo jedzie się między kilkunastoma miastami w Polsce. W niektórych przypadkach podróż pociągiem jest tak krótka, że nie ma nawet czasu by się wygodniej rozsiąść i zacząć się nudzić. Obliczyłem czas przejazdu dla najszybszych pociągów, które są oczywiście najdroższe, ale pamiętaj, że w wielu przypadkach istnieje tańsza, całkiem niezła alternatywa, o której możesz przeczytać w tym tekście.

Tyle czasu zajmie Ci podróż pociągiem między kilkunastoma miastami

Do Gdańska szybciej się nie da. Zostaw auto

Jeśli jedziesz z Warszawy do Gdańska, to zapomnij o samochodzie. Pociągiem dojedziesz z centrum do centrum w ciągu 2 godzin i 40 minut. Jeśli nie możesz sobie pozwolić na Pendolino albo nie trafiłeś na bilet za 49 zł w promocji, to nic straconego.

Możesz wybrać tańszy pociąg kategorii IC, który jedzie tylko 13 minut dłużej! W tym pociągu możesz liczyć na podobny komfort podróży. W wagonach czekają na Ciebie gniazdka do laptopa, klimatyzacja. Nie dostaniesz tylko darmowego poczęstunku, który i tak jest zazwyczaj dość skromny. Kawę i kanapkę zrobisz sobie w domu albo kupisz na dworcu. Na trasie do Gdańska masz do wyboru także kilka pociągów TLK których czas przejazdu nie przekroczy czterech godzin. A tymczasem jazda autem na tej trasie zajmie co najmniej 4 godziny. Jeśli wybierzesz krótszą, liczącą około 350 km trasę przez Toruń, przebiegającą także po jednopasmowych drogach. Z kolei, jeśli wybierzesz drogę przez Stryków, żeby jechać tylko autostradami, to twoja trasa wydłuży się do ponad 415 kilometrów, a za cały przejazd w jedną stronę, łącznie z kosztami płatnej autostrady zapłacisz przynajmniej 180 zł.

Cena biletu kolejowego w 2 klasie:

Od 49 zł do 150 zł

 

Łódź – Warszawa: kolejowy hit

Nawet autostradą łączącą stolicę z Łodzią, zwłaszcza z centrum do centrum, ciężko jest przejechać autem w mniej niż półtorej godziny. Zwłaszcza, że odcinek Warszawa – Łódź jest coraz bardziej zapchany i jedzie się po nim całkiem dobrze, o ile jeśli jesteś miłośnikiem slalomu między TIRami. Jeśli wierzyć google maps, to musisz na taką podróż zarezerwować nawet do 2 godzin. Ja czasem jeżdżę tą trasą autem w podobnym czasie. Ale jeśli mogę, to wybieram kolej. Pociągi z Warszawy Centralnej do Łodzi Fabrycznej prawie zawsze jadą krócej niż półtorej godziny. Hitem jest weekendowe połączenie Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Rekordowo krótki czas przejazdu wynosi tylko 72 minuty.

Samorządowa kolej ma najszybsze pociągi w historii tej trasy, które jadą 160 km/h. Bardzo wygodne, z gniazdkami do laptopów, klimatyzacją i wi – fi czekają na Ciebie w każdy weekend.

Cena biletu kolejowego w 2 klasie:

Od 24 zł do 28 zł

 

Gdańsk – Poznań? Oczywiście, że nie autem

Jeśli jedziesz z Gdańska do Poznana to, w tym przypadku również rozważ pozostawienie auta. Najszybszy pociąg na tej trasie może wyciągnąć 160 km/h i dzięki temu całą 300 km trasę pokonasz w 2 godziny i 54 minuty. Jeśli pojedziesz autem – zarezerwuj co najmniej cztery godziny. Tylko jedną trzecią trasy pokonasz po płatnej autostradzie, reszta to przeważnie jednopasmowe drogi krajowe. A jeśli wybierzesz pociąg to czym pojedziesz? Drogi pociąg międzynarodowy z Gdańska przez Poznań do Berlina zmienił niedawno swoją kategorię na IC, dzięki czemu kosztuje dokładnie tyle, ile TLK. Możesz skorzystać ze specjalnej taryfy i zaoszczędzić 30% kupując bilet wcześniej. Pojedziesz wygodnymi wagonami z klimatyzacją, z gniazdkami do laptopów. Możesz wybrać wagon z przedziałami i bezprzedziałowy. Jest oczywiście wagon WARS.

Cena biletu kolejowego w 2 klasie:

Od 43zł do 55 zł

 

 

Kraków – Katowice. Poczekaj jeszcze kilka lat aż zakończy się remont torów

To jest trasa dla pasażerów o mocnych nerwach. Pociąg z Krakowa do Katowic musi przejechać dokładnie 77 km i 400 metrów. A zajmuje mu to ponad dwie godziny. Pociągi pośpieszne zatrzymujące się na czterech pośrednich stacjach pokonują ten odcinek w dwie godziny i 7 minut. Pociągi regionalne zatrzymujące się na 20 stacjach i przystankach jadą tylko kilka minut dłużej. Stan torów między Katowicami a Krakowem sprawia, że pociągi muszą zwalniać nawet do 40 km/h. Na szczęście zaczyna się odkładany od dawna remont. W ciągu kilku lat pociągi mają przyśpieszyć nawet do 160 km/h. Trzymam kciuki.

 

Warszawa – Radom. Za wolno

Nie polecam jeździć do Radomia. Pociągiem. Bo wbrew niesprawiedliwym opiniom uważam to miasto jednak za godne uwagi. Do Radomia nie warto jeździć pociągiem bo czas przejazdu wynoszący ponad 2 godziny to za zdecydowanie za dużo. Tu się kryje ciekawostka – najszybsze pociągi jadące najkrótszą drogą, liczącą około 100 km, przez Warkę i Piaseczno, potrzebują dwóch godzin i kilku minut na całą trasę. Tymczasem jedno poranne połączenie, na około przez okolice Opoczna, z trasą o długości 175 km, potrzebuje również dwóch godzin i kilku minut na dotarcie do stolicy. Wyprawę pociągiem do Radomia będę polecał każdemu ale z jakieś 3 – 4 lata kiedy skończy się mocno opóźniony remont torów. Czas przejazdu ma skrócić się do jakichś 70 minut. Na razie może lepiej wybrać autobus? Jedną godzinę i 45 minut musisz poświęcić na taką podróż.

 

Kraków – Zakopane. Uważaj na korki czyli, ta zakopianka

Nie za bardzo mogę się zdecydować co myślę o tym połączeniu. Tu się pojawia bardzo wiele wariantów tej podróży. Jeśli jedziesz bezpośrednim dalekobieżnym pociągiem z daleka, to kolejne kilka godzin w wagonie na trasie Kraków – Zakopane nie będą problemem. Mogą to być nawet tylko dwie godzin i 53 minuty, w przypadku najszybszego połączenia. Ale jeśli chcesz jechać do Zakopanego, zwłaszcza poza sezonem, to może autobus jadący z Krakowa, według rozkładu jazdy w ciągu dwóch godzin, jest dla Ciebie atrakcyjniejszy niż pociąg? Czas przejazdu pociągów regionalnych z Krakowa Płaszowa, czyli nie z głównej stacji, to nawet 3 godziny i 40 minut. Pociąg ma jednak jedną zaletę – nie stoi w korkach, które w tej części Polski pojawiają się bardzo regularnie. Autobus też w nich stoi. Czy kolej do Zakopanego zawsze będzie taka wolna? Otóż, nie. Raczej miesiące niż lata dzielą nas od momentu otwarcia nowych torów w dwóch miejscach, które mają pozwolić przyśpieszyć pociągom z Krakowa do Zakopanego o około 40 minut. Oby jak najszybciej. Wtedy nie będę miał wątpliwości czy na pewno warto jechać pociągiem.