Alfabet przewoźników – Arriva, PKP Intercity, …, WKD!

Liczba dnia to 13. Właśnie tylu przewoźników kolejowych w Polsce codziennie przewozi pasażerów. Nie chcesz się zgubić? Przeczytaj alfabet kolei pasażerskich i nie daj się zaskoczyć.

Szansa, że będziesz podróżować kiedykolwiek pociągami więcej niż kilku przewoźników jest niewielka.  Ale nawet wśród tych 13 przewoźników, którzy codziennie wyjeżdżają na tory i przewożą pasażerów, łatwo jest się zgubić. Stworzyłem przewodnik po polskich kolejach dla tych nieznających się na kolei.

Jak to ogarnąć?

Najlepiej na początek jest zapamiętać, że w wielu województwach jest oddzielny przewoźnik, jeżdżący w zasadzie tylko po tym jednym regionie. Dość oczywisty przykład, pierwszy z brzegu – na terenie województwa mazowieckiego jeżdżą Koleje Mazowieckie, obsługujące trasy do Warszawy, Radomia, Płocka i kilkuset innych stacji. Analogicznie funkcjonują na przykład Koleje Śląskie, Koleje Małopolskie i Koleje Wielkopolskie.

Nieco innym przykładem są Przewozy Regionalne, jeżdżące pod marką POLREGIO – to ogólnopolski przewoźnik, który może obsługiwać jakieś województwo, np. podlaskie albo podkarpackie. POLREGIO dość często zapewnia pociągi na trasach regionalnych, zatrzymujące się na każdej stacji i przystanku ale jadące nawet przez dwa województwa. Przykład? Dość wygodne i tanie połączenie Szczecin – Poznań.

Często zdarza się jednak, że w jakimś województwie jest dwóch przewoźników – regionalny i POLREGIO. Wtedy jest już trudniej z ogarnięciem biletów lub przesiadki. Tak jest na przykład w Łódzkim. Na części tras jeździ Łódzka Kolej Aglomeracyjna, a na innych – POLREGIO.

Zdecydowanie łatwiej jest, jeśli chcesz jechać dalej. Wtedy najpewniej skorzystasz z pociągu PKP Intercity. Ten przewoźnik może łączyć nawet kilka województw w długiej relacji, na przykład ze Szczecina do Przemyśla.

Pamiętaj, że jeśli jedziesz z PKP Intercity, to kupujesz bilet na konkretny pociąg. Jeśli jedziesz z inną koleją, to zazwyczaj możesz wybrać dowolny pociąg, ale musisz zmieścić się w jakimś przedziale czasowym.

Jeden z niewielu prywatnych przewoźników pasażerskich w Polsce, należy do niemieckiej grupy DB. Zajmuje się połączeniami regionalnymi na kilku trasach w województwie kujawsko – pomorskim. Łatwo rozpoznać spalinowe pociągi Arrivy po ich morskim, głęboko zielonym kolorze, choć zdarzają się też pociągi biało-czerwone.

Pociągi Arrivy można poznać po charakterystycznym morskim kolorze

Szynobusy Arrivy RP jeżdżą m.in. z Torunia do Grudziądza, do Bydgoszczy, pozwalają również na dojazd do Lasów Tucholskich – do Chojnic, Wierzchucina i Tucholi. Raz dziennie pociąg Arrivy dociera do mazowieckiego Sierpca. Latem przewoźnik miał wakacyjne połączenia z Bydgoszczy na Hel.

Niektóre pociągu Arrivy są biało – czerwone. Są też duże napisy „Arriva”

Jeśli kupujesz bilet w kasie to pamiętaj, że Arriva honoruje bilety zakupione w kasach Przewozów Regionalnych. Przewozy Regionalne honorują bilety sprzedane przez Arrivę. Jeśli masz za daleko do kasy na dworcu albo nie chcesz stać w kolejce to pamiętaj, że bilety na wszystkie pociągi Arrivy możesz kupić na stronie KOLEO i w aplikacji KOLEO

Koleje Dolnośląskie

Wrocław, Wałbrzych, Legnica, Jelenia Góra, Kłodzko: żółto–czarne pociągi Kolei Dolnośląskich łączą niemal wszystkie największe miejscowości na Dolnym Śląsku. Codziennie na tory wyjeżdża ponad 200 spalinowych i elektrycznych pociągów tego przewoźnika. Niemal wszystkie składy i szynobusy są nowe. Jadą one po najpiękniejszych w Polsce, widokowych trasach, np. z Wałbrzycha do Kłodzka, do Kudowy Zdroju i Szklarskiej Poręby. Wysokie estakady i długie tunele to gratka dla miłośników kolei. Na to możesz liczyć jadąc pociągiem po Dolnym Śląsku.

Pociągi Kolei Dolnośląskich są biało - żółto - czarne z charakterystyczną falą. Linie kolejowe Dolnośląskiego są najpiękniejsze w Polsce, fot. NEWAG
Pociągi Kolei Dolnośląskich są biało – żółto – czarne z charakterystyczną falą. Linie kolejowe Dolnośląskiego są najpiękniejsze w Polsce, fot. NEWAG

Z Kolejami Dolnośląskimi można także dojechać do Czech przez Jakuszyce do Liberca, przez Lubawkę do Trutnova i do niemieckiego Goerlitz. Jeśli kupujesz bilet w kasie, to żeby nie mieć żadnych nieprzewidzianych nieprzyjemności, zaznacz wyraźnie jakim jedziesz pociągiem i skąd dokąd chcesz się dostać.

Koleje Małopolskie

Ten przewoźnik jest dobrze znany zagranicznym turystom przylatującym do Krakowa. Co pół godziny przez cały tydzień jeździ z Krakowa Głównego na lotnisko w Balicach i do Wieliczki – to najważniejsza linia obsługiwana przez Koleje Małopolskie.

W środku pociągu Kolei Małopolskich; autor – Piotr Salawa

Samorządowa kolej jeździ na przemian z POLREGIO z Krakowa do Tarnowa i dalej przez Nowy Sącz do Krynicy. POLREGIO inne trasy regionalne w obsługuje samodzielnie np. do Miechowa, Sędziszowa czy Zakopanego. Wszystkie składy elektryczne Kolei Małopolskich są nowe.

Jeden z najnowszych pociągów Kolei Małopolskich. Nowe kolory: granatowy, żółty i srebrny. Autor: Piotr Salawa

Mimo, że sprawia to wrażenie nieco skomplikowanego układu, bo na jednej trasie jest dwóch przewoźników, to nie masz się czym przejmować – na terenie całego województwa obowiązuje jedna taryfa. Jeśli kupujesz bilet w kasie to wystarczy, że powiesz dokąd jedziesz. Na wszystkie regionalne pociągi w Małopolsce możesz kupić bilet w KOLEO.

Koleje Mazowieckie

Ponad 800 biało-żółto-zielonych pociągów codziennie wyjeżdża na tory województwa mazowieckiego, które jest jedynym w Polsce, w którym praktycznie nie jeżdżą pociągi regionalne POLREGIO. Tylko kilka połączeń w ciągu dnia dociera z Łodzi.

Wewnątrz zmodernizowanego kilkudziesięcioletniego pociągu Kolei Mazowieckich, źródło: mazowieckie.com.pl

Koleje Mazowieckie to jeden z największych regionalnych przewoźników w Polsce, który łączy Warszawę z m.in. Radomiem, Płockiem, Siedlcami, Sochaczewem i Ciechanowem. Mazowieckie pociągi dojeżdżają nawet do Czeremchy w Podlaskiem i Łukowa w Lubelskim. W weekendy, a przez całe wakacje codziennie, piętrowe składy jadą z Warszawy do Krakowa oraz do Gdyni i Ustki. Koleje Mazowieckie obsługują również wahadłowe połączenie Warszawa Lotnisko Chopina – Warszawa Centralna – Modlin, gdzie znajduje się drugie stołeczne lotnisko.

Nowy skład Kolei Mazowieckich FLIRT. Szwajcarska konstrukcja zbudowana w fabryce w Siedlcach, źródło: mazowieckie.com.pl

Jeśli chcesz kupić bilet na pociąg Kolei Mazowieckich, to możesz to zrobić to w kasie przewoźnika, w biletomacie albo na stronie internetowej.

Jakie pociągi mają Koleje Mazowieckie? Możesz spodziewać się bardzo różnego standardu podróży. Najpewniej trafisz na liczący kilkadziesiąt lat skład elektryczny, ale większość z nich została wyremontowana, więc być może nawet nie zorientujesz się jak starym pociągiem jedziesz. Koleje Mazowieckie mają również kilkadziesiąt nowych składów elektrycznych, a na trasach peryferyjnych, np. do Sierpca, szynobusy. Jest też coś, co prawie każdy lubi – wagony piętrowe, które możesz spotkać na dłuższych trasach np. do Łukowa, Radomia czy Płocka. W wakacje piętrusy spotkasz w pociągu „Słoneczny”, który jeździ na wybrzeże. Koleje Mazowieckie w weekendy, pociągiem „Dragon” jeżdżą również do Krakowa.

Koleje Śląskie

Do większości miast Śląska, Zagłębia i województwa śląskiego dojedziesz niebiesko – biało – żółtymi pociągami Kolei Śląskich. Przewoźnik codziennie uruchamianymi 300 pociągami zapewnia częsty dojazd do Katowic mi.in. z Częstochowy, Gliwic, Tychów, Żywca i Zwardonia. Koleje Śląskie kursują również do czeskiego Bohumina, gdzie można łatwo przesiąść się do czeskich pociągów. Na stacji w Cieszynie, do której również docierają pociągi Kolei Śląskich, także można się przesiadać do pociągów do Czech.

Błękit, biel i żółć – tak jest pomalowana większość pociągów Kolei Śląskich, źródło: kolejeslaskie.com/Patryk Farana

Niektóre trasy w województwie śląskim obsługuje POLREGIO – są to jednak głownie linie wychodzące do innych województw, np. do łódzkiego, opolskiego czy małopolskiego. Nie wszystkie bilety POLREGIO są wzajemnie honorowane. Jeśli kupujesz bilet w kasie, to zapytaj o to osobę sprzedającą bilet. Może to mieć znaczenie zwłaszcza wtedy, gdy się przesiadasz z pociągu Kolei Śląskich np. do POLREGIO.

We flocie Kolei Śląskich zdarzają się jeszcze takie zabytki, źródło: kolejeslaskie.com/Patryk Farana

Jakim pociągiem będziesz jechać gdy kupisz bilet Kolei Śląskich? To jest ruletka. Przewoźnik ma sporo nowych składów elektrycznych, ale można też spotkać jeżdżące i nigdy niemodernizowane antyki, liczące kilkadziesiąt lat. W sumie przejazd pociągiem wyglądającym dokładnie jak z czasów towarzysza Gomułki też może być jakąś atrakcją. Szczęśliwie, Koleje Śląskie są w trakcie zakupów nowych pociągów z polskich fabryk.

Koleje Wielkopolskie

Koleje Wielkopolskie jeżdżą m.in. do Poznania, Gniezna, Kutna i Konina. Wielkpolski przewoźnik samorządowy codziennie uruchamia blisko 100 pociągów.
Spalinowe szynobusy pozwalają również na dojazd do Wolsztyna, gdzie mieści się jedyna w Polsce czynna parowozownia. Jeśli będziesz jechać Kolejami Wielkopolskimi na przykład z Poznania do Gniezna, Kutna, Konina albo Zbąszynka, to na pewno trafisz na nowoczesny, klimatyzowany pociąg elektryczny. Na pozostałych trasach m.in. do Wągrowca, Leszna albo Wolsztyna możesz spotkać spalinowy pociąg, również dość nowy. Raczej nie będziesz mieć na co narzekać.

Wszystkie pociągi Kolei Wielkopolskich są biało – czerwone, autor: Paweł Telaga

W województwie wielkopolskim na części tras jeździ POLREGIO. Bilety kupowane w kasie są w dużym stopniu honorowane między przewoźnikami jeżdżącymi po województwie.

Łódzka Kolej Aglomeracyjna

Pociągi ŁKA dojeżdżają do Łodzi z miejscowości oddalonych o około 50 km od stolicy województwa. Jadą m.in. z Kutna, Sieradza, Łowicza, Koluszek i Skierniewic oraz po linii z Łodzi Widzewa do Zgierza. Przewoźnik przygotowuje się do przejęcia kolejnych linii w województwie łódzkim. Być może całkiem niedługo przejmie wszystkie połączenia regionalne, również do Radomska, Piotrkowa, Tomaszowa i między Łowiczem a Skierniewicami. Wówczas POLREGIO ma jeździć tylko na trasach wybiegających poza województwo – na przykład do Poznania albo Częstochowy.

wnętrze pociągu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej

W weekendy pociągi ŁKA kursują z Łodzi do Warszawy – jest to najszybsze i najtańsze połączenie na tej trasie. Łódzka Kolej Aglomeracyjna używa pociągów FLIRT wyprodukowanych w Siedlcach przez Stadler Rail Polska.

pociąg Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej rozpoznasz po kolorach – szary, czerwony i żółty.

Jazda tymi pociągami jest bardzo wygodna – są one ciche, z klimatyzacją i z darmowym internetem. Bilety ŁKA przez internet kupisz w KOLEO. Jeśli kupujesz je w kasie, to pamiętaj, że przewoźnicy – ŁKA i POLREGIO – wzajemnie honorują swoje bilety, ale są wyjątki i warto się upewnić.

Przeczytaj na naszym blogu: co zrobić, aby mieć internet w pociągu

PKP Intercity

Jeśli podróżujesz pociągiem za granicę albo jedziesz z Warszawy do Katowic bądź Gdańska to jest niemal pewne, że jesteś w składzie PKP Intercity. Ponad 300 pociągów PKP Intercity, które codziennie wyjeżdżają na tory, pozwala podróżować między największymi miastami w Polsce. Najsłynniejsze z nich to rozpędzające się do 200 km/h składy Pendolino.

Pendolino na dworcu w Katowicach. Na trasie Warszawa - Katowice flagowy pociąg PKP Intercity wyciąga 200 km/h, aut. Phil Richards, flickr.com, CC BY-SA 2.0
Pendolino na dworcu w Katowicach, aut. Phil Richards, flickr.com, CC BY-SA 2.0

Jest kilka kategorii pociągów PKP Intercity, różnią się one ceną, wyposażeniem i czasem przejazdu. Pendolino to Expres InterCity Premium – EIP. Tak jest zapowiadany na przykład na dworcach. Do najdroższych pociągów należą także Expresy InterCity – EIC. Tu możesz się spodziewać skromnego poczęstunku, klimatyzacji, dość wygodnych wagonów. Następne są dwie kategorie ekonomiczne – TLK oraz IC. Te pociągi w ogóle nie różnią się ceną, natomiast różnią się swoim standardem. W TLK możesz się spodziewać nienajmłodszych wagonów i ośmioosbowych przedziałów, choć niekiedy są miłe niespodzianki jeśli chodzi o wyposażenie. Zazwyczaj też brakuje wagonu barowego. Pociągi IC to głównie dość wygodne, bardzo nowe składy elektryczne Flirt i Dart, nie za bardzo różniące się wyposażeniem i komfortem podróży od Pendolino. Niekiedy pociągi IC składają się ze starszych, ale wyremontowanych wagonów. PKP Intercity to także międzynarodowe EuroCity – EC, ekspresowe połączenia do europejskich stolic i EuroNight – EN, nocne połączenia międzynarodowe.

PKP Intercity. Pociąg TLK w Gorzowie Wielkopolskim, fot. Maciej Filip Kacprzak
PKP Intercity. Pociąg TLK w Gorzowie Wielkopolskim, fot. Maciej Filip Kacprzak

Jeśli chodzi o bilety, to pamiętaj, że kupujesz je zawsze na konkretny pociąg i nie będą one honorowane w innych składach. Zawsze możesz skorzystać z pomocy konduktora, jeśli chcesz dokonać wymiany biletu. Pamiętaj, że jeśli wsiadasz do Pendolino, to musisz mieć już kupiony bilet, bo będziesz zmuszony do zapłacenia kilkuset złotych za wydanie go w pociągu.

Przeczytaj na naszym blogu: jak szybko jeździ Pendolino?

Nigdzie w Polsce pociągi nie jeżdżą tak często, jak w Trójmieście. Trójmiejski przewoźnik – PKP SKM – nawet co kilka minut zapewnia połączenie z Gdańska przez Sopot do Gdyni. Żółto – niebieskimi elektrycznymi pociągami można dojechać również do Wejherowa, a nawet do Słupska. To zazwyczaj dość wiekowe ale często wyremontowane elektryczne składy.

Pociąg PKP SKM Trójmiasto w Gdańsku, źródło: commons.wikimedia.org; aut. Jakub Murat (Muri)

Może trafisz jednak na nowe pociągi? PKP SKM kupiły niedawno dwa nowe elektryczne pociągi Impuls.

Nowy skład Impuls PKP SKM, zródło: PKP SKM
Nowy skład Impuls PKP SKM, zródło: PKP SKM

Trójmiejskie spalinowe szynobusy pozwalają dostać się do gdańskiego lotniska, Kartuz i Kościerzyny. Bilety SKM? Oczywiście dostępne w KOLEO.

POLREGIO

Spokojnie – to nie jest nowy przewoźnik. Przewozy Regionalne postanowiły odświeżyć swój wizerunek i stworzyły nową markę – POLREGIO. Według przewoźnika, jest to ukoronowanie zmian w firmie.

Wnętrze pociągu POLREGIO ze Szczecina do Poznania. Klimatyzacja, darmowy internet, fot. NEWAG

POLREGIO jest obecne niemal w każdym województwie. Jeśli podróżujesz koleją na przykład z Zielonej Góry do Gorzowa albo z Lubartowa do Lublina, to jesteś w pociągu POLREGIO. Jest to największy w Polsce pasażerski przewoźnik kolejowy. W ciągu doby na tory w całej Polsce wyjeżdża ponad 1500 pociągów tego przewoźnika, z których każdego dnia korzysta około 230 tys. osób.

Pociąg POLREGIO w województwie podkarpackim, fot. NEWAG

Prawie wszystkie połączenia POLREGIO to kategoria REGIO czyli pociągi zatrzymujące się na wszystkich przystankach. Między Łodzią a Warszawą POLREGIO obsługują dodatkowe szybkie połączenia interREGIO. Standard pociągów jest bardzo zróżnicowany – możesz trafić na kilkudziesięcioletni skład elektryczny, ale coraz częściej pojedziesz nowym pociągiem. Całkiem wygodnym, nawet z internetem i klimatyzacją. Tak jest na przykład na trasach między Świnoujściem, Szczecinem a Poznaniem. A z Poznania w kierunku Wrocławia, Szklarskiej Poręby i Kłodzka dojedziesz pociągiem składającym się z wagonów. Na trasach do mniejszych miast, pierwszy przykład jak mi przychodzi do głowy to Łódź – Opoczno, pojedziesz nowym, małym szynobusem.

Jak rozpoznać pociąg POLREGIO? To będzie dość trudne, bo w każdym województwie może być on inaczej pomalowany. Często pociągi POLREGIO są bordowe, ale bywają też pomarańczowe. Najnowsze pojazdy, co jest związane z wprowadzeniem nowej marki, są pomarańczowo – czerwone.

Zmodernizowany pociąg POLREGIO, fot. POLREGIO

Bilety na pociągi POLREGIO możesz kupić w kasie, w której sprzedadzą Ci też bilet m.in. Arrivy, Kolei Mazowieckich i innych przewoźników regionalnych. Jest też wiele ofert specjalnych z niższą ceną na konkretne odcinki.

SKPL

Mój ulubiony przewoźnik, jeden z najmniejszych w Polsce. Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych uruchamia pociągi wąskotorowe na krótkiej linii Pleszew – Pleszew Miasto. Dodatkowo, w sezonie letnim obsługuje linie turystyczne: Lipusz – Bytów i Kętrzyn – Węgorzewo. Stowarzyszenie ma ambicję przywracać połączenia kolejowe tam, gdzie ich nie ma od lat. Z tego powodu kolej w Czechach kupiła małe ekonomiczne wagony motorowe.

Pociąg SKPL na trasie Pleszew – Pleszew Miasto, aut. Albert Mikołajczak

W mediach pojawiało się dużo propozycji powrotu na kiedyś używane, a dziś pozarastane tory. Ciechocinek, Frombork, Szczucin – w tych miastach pociągi nie pojawiały się od lat. Mam nadzieję, że wkrótce będzie je można tam zmów zobaczyć.

Jak rozpoznać pociąg SKPL? Na pewno będzie mały i krótki. Kolory – czerwień, szary i napis SKPL. Jeśli taki pociąg będzie składał się z wagonów, to z przodu będzie błękitna lokomotywa. Bilety SKPL, na przykład na trasę Pleszew – Pleszew Miasto, kupisz w KOLEO.

Szybka Kolej Miejska w Warszawie

Stołeczna kolej SKM Warszawa, wożąca pasażerów równo co pół godziny przez cały dzień na kilku trasach – z Otwocka przez centrum stolicy do Pruszkowa i z Sulejówka przez dzielnicę Rembertów, centrum, biurowe zagłębie zwane Mordorem, aż na lotnisko Chopina. Są jeszcze linie z Legionowa, S3 i S9, ale nie jeżdżą one już tak regularnie i często jak dwie poprzednie – S1 i S2.

Pociąg SKM Warszawa na podziemnej stacji Warszawa Lotnisko Chopina. Kolory łatwe do rozpoznania  – czerwony przód, żółty pas.

Pociągi SKM jadą niezbyt długo i dlatego wewnątrz bardziej przypominają składy metra. Łatwo je rozpoznać – są całe czerwone z przodu, a z boku mają żółty pas. Musisz bardzo uważać z biletami. Po stołecznych torach jeżdżą jeszcze zielone pociągi Kolei Mazowieckich. W obrębie miasta i w tak zwanej drugiej strefie biletowej w pociągach obydwu przewoźników możesz podróżować z biletem miejskiego organizatora transportu, czyli ZTM, pod warunkiem, że bilet jest ważny co najmniej dobę albo dłużej. Jeśli masz bilet jednorazowy ZTM, to wsiadasz tylko do pociągu SKM Warszawa i kasujesz go w kasowniku w pociągu. Jeśli jedziesz zielonym pociągiem Kolei Mazowieckich, to jednorazowy bilet kupujesz w kasie albo u konduktora, ale wtedy koniecznie musisz wtedy wsiąść pierwszymi drzwiami i od razu iść do obsługi  i zgłosić chęć zakupu biletu. Jeśli do pociągu SKM wsiądziesz bez biletu, to kupisz go w biletomacie. Zasady honorowania biletów w pociągach w stolicy są dość skomplikowane, ale da się to mimo wszystko zrozumieć.

UBB – Usedomer Bäderbahn

Piszę o trzynastu przewoźnikach ale jest to czternasta kolej w Polsce przewożąca codziennie pasażerów. Na polski można przetłumaczyć jej nazwę – Uznamska Kolej Kąpieliskowa. Jest nietypowa. Wszystkie tory UBB znajdują się na wyspie Uznam, która przedzielona jest polsko – niemiecką granicą. Większość stacji i przystanków jest po stronie niemieckiej. Od roku 2008 charakterystyczne pociągi z falą na burcie dojeżdżają do stacji Świnoujście Centrum. Tory, które biegną do tej końcowej stacji w ogóle nie stykają się z innymi polskimi torami. A więc, jeśli jesteś w centrum Świnoujścia, na wyspie Uznam i widzisz pociąg to może być to tylko pociąg UBB, który przyjechał z Niemiec. Bilety najłatwiej będzie kupić u konduktora, który przyjmie złotówki. Miej przygotowane banknoty i pamiętaj, że nie zapłacisz kartą.

Pociąg UBB w okolicach Heringsdorf na Uznamie. Łatwo je można poznać po błękitnej fali na burcie. Naprawdę trudno się domyślić, że pociągi tej kolei mają już ponad 15 lat! źródło: commons.wikimedia.org; aut. Erell

Jazda pociągami UBB jest czystą przyjemnością. Ciche pojazdy suną wzdłuż sielskiego krajobrazu niemieckich kurortów. Kto nie lubi hałaśliwych i tandetnych nadmorskich miejscowości będzie zachwycony. Pociągi UBB nawet w sezonie zimowym odchodzą równo co godzinę ze Świnoujścia. Latem jeżdżą co pół godziny.  Z każdej stacji jest o krok spokojna plaża, a jeśli interesuje Cię technika to jedź do muzeum w Peenemünde.

Warszawska Kolej Dojazdowa

Warszawska Kolej Dojazdowa jest lokalnym przewoźnikiem obsługującym linie z Warszawy do Grodziska Mazowieckiego i Milanówka. To jest trzeci przewoźnik regionalny, który jeździ po stołecznych torach. Na szczęście są one wydzielone i trudno się nie zorientować jakim pociągiem będziesz jechać. Pociągi WKD są biało – czerwono – granatowe i nieco przypominają tramwaje, bo są małe. W przeszłości nawet jeździły po stołecznych ulicach. Startują z oddzielnego dworca Warszawa Śródmieście WKD, tuż obok Warszawy Centralnej.

Najnowszy pociąg WKD, źródło: commons.wikimedia.org; aut. Murat

Bilety WKD najłatwiej kupić w kasach, a w granicach Warszawy, tak jak w przypadku Kolei Mazowieckich, możesz korzystać z biletu dobowego lub mającego dłuższy termin ważności.
Mam nadzieję, że mogłem Cię nieco oswoić z tematem dużej liczby przewoźników w Polsce i zawiłościami taryf. Jeśli poczujesz się niepewnie, nie bój się – zapytaj w kasie albo u konduktora. W najgorszym razie wtedy może się skończyć, że będziesz musieć kupić bilet w pociągu z kilkuzłotową dopłatą, a tylko w skrajnych wypadkach wyższą, jak na przykład w PKP Intercity. Jeśli masz jakieś pytania to śmiało pisz i do mnie. Postaramy się wyjaśnić o co chodzi z tymi przewoźnikami i na pewno Ci pomożemy. Od tego jesteśmy w KOLEO 😉