WARS od kuchni

WARS to dla wielu os贸b po prostu synonim wagonu restauracyjnego lub barowego. Poznaj tajemnice pracy w wagonach gastronomicznych, ciekawostki oraz najcz臋艣ciej zamawiane dania w WARSie! 馃嵔

Podr贸偶 poci膮giem to ju偶 od dawna nie tylko bezczynne siedzenie przez par臋 godzin. Przewo藕nicy znajduj膮 coraz nowsze i ciekawsze sposoby uprzyjemniania podr贸偶y swoim klientom. Wagony kinowe, wagony z miejscem do zabaw dla dzieci, dyskoteki (w poci膮gu specjalnym na Open鈥檈r Festival) 鈥 to tylko przyk艂ady na uatrakcyjnienie przejazdu. Jednak najstarsz膮, najpopularniejsz膮 oraz prawdopodobnie najbardziej lubian膮 us艂ug膮 w poci膮gach dalekobie偶nych s膮 wagony gastronomiczne.

Przedzia艂 gastronomiczny WARS w Pendolino / CC-BY-SA 4.0 Lichen99

WARS wita Was!

Chocia偶 piosenka zespo艂u „Wa艂y Jagiello艅skie” nieco straci艂a na aktualno艣ci i od kilku lat wagony gastronomiczne mo偶na spotka膰 ju偶 tylko w poci膮gach PKP Intercity najwy偶szych kategorii, nadal ciesz膮 si臋 ogromnym zainteresowaniem w艣r贸d podr贸偶nych.
Nie ma si臋 co dziwi膰 鈥 kilku- lub nawet kilkunastogodzinn膮 podr贸偶 z pewno艣ci膮 trudno znie艣膰 鈥瀗a g艂odnego鈥, a nie ka偶dy jest amatorem jajek na twardo i kie艂basy 艣l膮skiej, zawini臋tej w papier 艣niadaniowy.

Obecnie wszystkie poci膮gi kategorii IC, EIC oraz EIP, uruchamiane przez przewo藕nika PKP Intercity posiadaj膮 w zestawieniu wagon gastronomiczny, kt贸rego obs艂ug臋 zapewnia firma WARS (WAgony Restauracyjne i Sypialne).

Najcz臋艣ciej s膮 to nowe lub gruntownie odnowione, klimatyzowane wagony restauracyjne (najstarsze z nich pochodz膮 z 1989 roku, ale niemal wszystkie zosta艂y zmodernizowane przez firm臋 Newag do wysokiego standardu) lub wagony barowe.

Nowoczesne poci膮gi PESA Dart, Stadler Flirt oraz Pendolino posiadaj膮 wydzielon膮 cz臋艣膰 gastronomiczn膮, z miejscami stoj膮cymi oraz siedz膮cymi.

Oferta wagon贸w restauracyjnych oraz barowych nieznacznie si臋 r贸偶ni, natomiast niezale偶nie od tego mo偶na spodziewa膰 si臋 naprawd臋 smacznych da艅 oraz profesjonalnej obs艂ugi. W przeci膮gu paru ostatnich lat znacz膮co poprawi艂a si臋 jako艣膰 us艂ug 艣wiadczonych przez WARS, a wyrywkowe kontrole prowadzone przez pracownik贸w PKP Intercity pozwalaj膮 na szybkie zauwa偶enie ewentualnych problem贸w oraz nieprawid艂owo艣ci.

Gastronomia na pok艂adzie EIC Jantar

W dzisiejszym wpisie, na przyk艂adzie sezonowego poci膮gu EIC Jantar relacji Warszawa Zachodnia 鈥 Hel 鈥 Warszawa Zachodnia poka偶emy Wam, jak wygl膮da przygotowanie takiego wagonu do podr贸偶y oraz przedstawimy szczeg贸艂y dnia pracownika WARSu.

EIC Jantar na stacji Jastarnia

Aby zapewni膰 podr贸偶nym najwy偶szy standard obs艂ugi, praca zaczyna si臋 ju偶 oko艂o godziny przed odjazdem (odjazd ze stacji Warszawa Zachodnia 鈥 7:20). W tym czasie sk艂ad podstawia si臋 na stacj臋 pocz膮tkow膮, a obs艂uga poci膮gu oczekuje na przyj臋cie pierwszych podr贸偶nych. Lista czynno艣ci do wykonania jest d艂uga: gotowanie wody do termos贸w, kt贸re p贸藕niej zostan膮 umieszczone na w贸zkach pocz臋stunkowych, za艂膮czenie wszystkich urz膮dze艅 w kuchni czy sprawdzenie czysto艣ci w sali jadalnej to tylko kilka pozycji z bogatej listy czynno艣ci, kt贸re trzeba dokona膰 przed odjazdem.

W zale偶no艣ci od dnia tygodnia poci膮g EIC Jantar mo偶e by膰 zestawiony z 8 lub nawet 15 wagon贸w (w weekendy). Zdarza si臋 wi臋c, 偶e wagonie restauracyjnym nie mo偶na znale藕膰 ani jednego wolnego miejsca siedz膮cego, a kolejka przed barem ko艅czy si臋 dopiero przy drzwiach na ko艅cu wagonu. Kluczem do sukcesu oraz zadowolenia go艣ci jest wi臋c doskona艂a organizacja pracy oraz wzorowa komunikacja pomi臋dzy obs艂ug膮 鈥 barmanem, kucharzem oraz kelnerami, kt贸rzy na pocz膮tku kursu musz膮 jeszcze wyda膰 wszystkim pasa偶erom przys艂uguj膮cy im pocz臋stunek (dotyczy poci膮g贸w EIC i EIP).

Gdy w wagonie pojawia si臋 nowy go艣膰, kelnerzy proponuj膮 mu zaj臋cie miejsca oraz podaj膮 kart臋 menu, przedstawiaj膮c aktualne danie dnia oraz promocje. Gdy podr贸偶ny z艂o偶y zam贸wienie, jest ono przekazywane barmanowi, kt贸ry sporz膮dza spis zam贸wionych pozycji, a stamt膮d do kuchni. Tam do akcji wkracza kucharz, kt贸ry szykuje potrawy na bie偶膮co ze 艣wie偶ych sk艂adnik贸w dokonuj膮c „magicznej fuzji smak贸w” 馃槈

Jajka sadzone z frankfurterkami i boczkiem na 艣niadanie, pier艣 kaczki z sosem wi艣niowo-balsamicznym na lunch i sernik z sosem owocowym na deser. Dodatkowo dla najm艂odszych pasa偶er贸w specjalne menu dzieci臋ce, w kt贸rym mo偶na znale藕膰 na przyk艂ad mini burgery z kurczakiem lub racuchy z jab艂kami. Wszystko 艣wie偶e, przygotowane tu偶 przed podaniem. WARS to ju偶 nie t艂usty, niesmaczny kotlet schabowy, lecz po偶ywna, a przede wszystkim smaczna kuchnia – chocia偶 nadal mo偶na dosta膰 „tradycyjnego” schabowego.

W temacie samej kuchni warto wspomnie膰, 偶e wi臋kszo艣膰 da艅 szykowana jest na miejscu (tzn. w trakcie jazdy 馃檪 ) ze 艣wie偶ych sk艂adnik贸w a tylko niekt贸re potrawy s膮 przygotowywane z p贸艂produkt贸w. Przyprawione i gotowe do sma偶enia mi臋so przechowuje si臋 w odpowiedniej temperaturze w specjalnych ch艂odniach, to samo dotyczy pierog贸w, ciast (sernika czy szarlotki) oraz na przyk艂ad gofr贸w, kt贸re od pewnego czasu r贸wnie偶 mo偶na znale藕膰 w warsowym menu. Jest to spowodowane potrzeb膮 zminimalizowania czasy przygotowania ka偶dego dania, a jednocze艣nie zachowania jego 艣wie偶o艣ci oraz odpowiednich walor贸w smakowych.

Gotowe danie zostaje podane go艣ciowi przez kelnera, kt贸ry dba, aby wizyta w wagonie restauracyjnym zosta艂a zapami臋tana jak najlepiej. Obs艂udze zale偶y na tym, aby odwiedzaj膮cy skorzystali z ich us艂ug przy nast臋pnej podr贸偶y 鈥 dobry klient to ten, kt贸ry wychodzi z zadowoleniem na twarzy i powraca z przekonaniem, 偶e r贸wnie偶 tym razem zostanie obs艂u偶ony na najwy偶szym poziomie.

Praca w WARSie

Wr贸膰my jednak do obowi膮zk贸w pracownik贸w WARSu. Ka偶dy wydany pocz臋stunek musi zosta膰 zapisany, a pe艂na lista wydanych napoj贸w i przek膮sek podpisana przez kierownika poci膮gu pod koniec kursu. Nast臋pnie nale偶y sporz膮dzi膰 spis potrzebnych towar贸w oraz zam贸wi膰 je odpowiednio wcze艣niej, aby dostawcy zd膮偶yli je przygotowa膰 na jednej ze stacji w臋z艂owych. W przypadku poci膮gu EIC Jantar towar dostarcza si臋 na stacjach Gdynia G艂贸wna oraz Warszawa Groch贸w, po zako艅czeniu kursu. Ka偶dy produkt ma swoje okre艣lone miejsce w wagonie, nie mo偶na pozwoli膰 na to, aby powsta艂 ba艂agan, kt贸ry by艂by uci膮偶liwy zar贸wno dla obs艂ugi, jak i dla pasa偶er贸w.

Gdy poci膮g dojedzie do stacji ko艅cowej (Hel 鈥 12:58), pracownicy WARSu sprz膮taj膮 sal臋 jadaln膮 oraz kuchni臋. Wymieniaj膮 brudne obrusy na czyste, myj膮 pod艂og臋, zmywaj膮 naczynia. Przerwa na ko艅cu p贸艂wyspu trwa zaledwie oko艂o dw贸ch godzin, gdy偶 o godzinie 14:44 poci膮g odje偶d偶a z powrotem w kierunku Warszawy. Czasu jest wi臋c stosunkowo niewiele. Powrotny kurs, w zale偶no艣ci od dnia tygodnia, mo偶e by膰 nieco spokojniejszy ni偶 porannego, ale mo偶e te偶 okaza膰 si臋, 偶e poci膮g b臋dzie mia艂 ponad stuprocentow膮 frekwencj臋 (co w przypadku tego poci膮gu je偶d偶膮cego wy艂膮cznie w okresie letnim zdarza si臋 stosunkowo cz臋sto).

Lokomotywa prowadz膮ca poci膮g EIC Jantar na odcinku Gdynia – Hel

W Warszawie poci膮g melduje si臋 o godzinie 20:15.

Po zatrzymaniu si臋 na pozosta艂ych sto艂ecznych stacjach (Warszawa Centralna oraz Warszawa Zachodnia) i po偶egnaniu wszystkich pasa偶er贸w, nast臋puje zjazd pustego poci膮gu na stacj臋 Warszawa G艂贸wna Towarowa. Stamt膮d, po zmianie kierunku jazdy, sk艂ad zostaje przeci膮gni臋ty a偶 do stacji Warszawa Groch贸w. W mi臋dzyczasie oczywi艣cie ca艂y wagon restauracyjny zostaje przywr贸cony do stanu, w jakim rozpocz膮艂 kurs. Na grupie tor贸w przyjazdowych stacji Warszawa Groch贸w grupa pracownik贸w PKP Intercity w b艂yskawicznym tempie pozbywa si臋 wszelkich zanieczyszcze艅 i ba艂aganu, pozostawionego przez podr贸偶nych w poci膮gu. Obs艂uga WARSu przyjmuje towar oraz dokonuje finansowego podsumowania dnia. Chwil臋 p贸藕niej ca艂y sk艂ad jest przeci膮gany przez lokomotyw臋 manewrow膮 do myjni. Tak jest, 偶aden wagon nie ucieknie przed myciem! P贸藕niej, w specjalnej hali ca艂opoci膮gowej na Grochowie rewidenci sprawdzaj膮 stan techniczny wagon贸w, zagl膮daj膮c w ka偶dy zakamarek ich podwozia oraz kontroluj膮c sprawno艣膰 w贸zk贸w i k贸艂. Dopiero oko艂o godziny 23:00-0:00 poci膮g zostaje 鈥瀦aparkowany鈥 na torach postojowych. Wtedy pracownicy WARSu maj膮 wreszcie czas na zas艂u偶ony odpoczynek. Nie jest go jednak zbyt du偶o, gdy偶 nast臋pny dzie艅 to sekwencja dok艂adnie tych samych czynno艣ci.

Dzie艅 po dniu, ten sam kurs, ale za ka偶dym razem z innymi pasa偶erami. A skoro ka偶dy pasa偶er jest inny, to do ka偶dego trzeba mie膰 indywidualne podej艣cie. Mo偶ecie wi臋c by膰 pewni, 偶e odwiedzaj膮c wagon gastronomiczny zostaniecie potraktowani z pe艂nym profesjonalizmem.

W teorii dzie艅 pracownika WARSu to tylko te par臋 godzin, podczas kt贸rych poci膮g jest w trasie. W praktyce jest to ci臋偶ka praca, kt贸ra wymaga nie tylko samej si艂y fizycznej, ale te偶 odpowiedzialno艣ci i umiej臋tno艣ci rozs膮dnego zarz膮dzania czasem – wiele czynno艣ci mo偶na wykona膰 ju偶 podczas kursu, a nie po jego zako艅czeniu. Sp臋dzenie kilku dni w wagonie restauracyjnym, na pracy od rana do p贸藕nego wieczora (najcz臋艣ciej od godziny 7:00 do 22:00 z drobnymi przerwami) to du偶y wysi艂ek, wi臋c przyj臋to system X dni pracy, X dni wolnego.聽Godziny pracy zale偶膮 oczywi艣cie od kategorii poci膮gu oraz jego relacji, natomiast nie ma chwil nudy 馃槈

5 najcz臋艣ciej zamawianych da艅 w WARSie

  • 艢niadanie WARS
  • Sa艂ata ogrodowa
  • Krem pomidorowy
  • Tradycyjny kotlet schabowy
  • Pierogi z mi臋sem

Mi艂ej podr贸偶y i smacznego! 馃檪